Monday, August 18, 2008

tentang merdeka...

kata atuk aku...
dulu susah masa zaman jepun kena bersengkang mata takut2 jepun datang bawak lari mak aku...makan pun ikut sempat je...susah betul masa tu...

kata nenek aku...
dulu atuk selalu keluar rumah balik lewat atau pun tak balik langsung..pergi ikut orang kuat negara berjuang hingga jatuh keringat jantan...menuntut hak dikembalikan....

kata atuk aku lagi...
zaman jepun tak teruk sangat..sebab mereka semuanya cuma nak kan kekayaan negara agar mereka boleh memerintah dunia...walaupun jepun ganas cuma nampak dan rasa dimata bukan di jiwa....zaman british lagi teruk...semua nak dijajahnya...negara dia hendak...akidah pun dia hendak..kalau boleh semua tempat kena ada mubalighnya..agar terpesong akidah orang2 kita..british lagi jahat dari orang jepun...kata atuk aku...

kata nenek aku lagi...
zaman british dulu semuanya dah macam omputih...cara bercakap,berjalan,bergaya semua ikut depa...kalau sekolah omputih dapat kerja dengan gomen...gaji mahal..boleh beli seluar yenki boleh pergi menari di ballroom cabaret...

kata anak atuk aku...
zaman dia lain sedikit...zaman tu kita dah maju..namun masih berkiblatkan barat...kerja dimana pun boss nya omputih..kena tau cakap yes sir,good morning sir...kena tahu lagu save the queen...ada sekolah convent untuk perempuan sekolah st john untuk orang laki...semua guru besar omputih...kami diajar baca injil...namun katanya al quran tetap khatam...

kata anak nenek aku...
sebab pengaruh jiran2 nenek dia dihantar ke sekolah convent...sebab nak pandai senang jadi guru..semua kena baca termasuk lah injil..kena bersedia mengikut mubaligh..masuk ke kampung nak 'rekrut' budak baru...

kata bapak aku...
zaman sekrang semuanya senang...nak apa saja boleh tekan hujung jari..nak duit hujung jari,nak kawin hujung jari,nak tipu hujung jari,nak rasuah hujung jari,nak makan hujung jari...nak berfikir kena ikut telunjuk jari...

kata mak aku....
sekarang ni dah tak tahu beza yang mana perempuan asli...asli luar dalam....perangai zaman lampau dah hilang..cuma yang ada dari zaman lampau semuanya dah selalu pergi ke kelab cabaret...

kata aku pulak...
merdeka kita dah pun merdeka...kita dah pun merdeka...merdeka kah kita sesudah kita merdeka...merdeka?apa itu merdeka?..aku dah merdeka?..merdeka kah aku?...merdeka??..aku pun nak merdeka...

merdeka....merdeka...merdeka...bolehlah diulang beratus kali..selagi tak penat mulut sebut sahaja...tapi sekarang aku dah penat mulut sebab dah hampir senget mulut aku melaungkan merdeka namun masih tetap macam tak merdeka...

merdeka itu untuk siapa....tanya adik aku?...macam mana aku nak jawap...aku diam sahaja...adik aku cakap...cikgu dia kata merdeka itu tanda nya bebas....tapi dia nampak kita ni macam tak bebas...aku tanya apa yang tak bebas?....dia kata takut nak jawap..sebab dia rasa tak bebas...aku cakap jawap sahaja..dia kata kalau nak tahu apa itu bebas...fikirlah sendiri selama ini aku bebas tak?....aku pun tak dapat nak jawap....

adik aku tanya lagi...kita tahu bebas itu apa..tapi kita tak tahu macamana nak bebas...bebas dari penjajah,kronisme,rasuah,politik songsang,kreadibiliti...

bebas sudah...sudah bebas..entah ler??..

7 comments:

Anak merdeka yang alpa said...

Salam....
Memang amat menarik sekali coretan Azrul ni....Amat mendalam maksudnya...Merdeka sebenar-benarnya memang tak kan ada....Kita memang x boleh nak buat sesuka hati kita tanpa mengira sensitiviti orang lain...

Anonymous said...

kata ak plak...
merdeka bkn bererti bebas dr penjajah...itu dlu..la ni plak..merdeka dr permikiran dan hasutan dr ngr barat..
salam..
sekian..
@_@

rynn2506 said...

awak dah kena tagged....singgah la di blog kite utk jawab...

tajuk entry: Tagged by Mama Mya
tarikh: 18/08/08

TQ

..::idianna::.. said...

merdeka kah kite sekarang??????

Kakak Tiri said...

Sebenarnya nak komen lebih-lebih kat blog pun takut. Rasa ada jer spaceship troopers... eh, cyber troopers yang memerhati. Bebas ke bersuara? Tak kira bersuara di corong radio mahupun suara kata hati dilaman blog sendiri... sigh...

Merdeka??!

Anonymous said...

mak aq lak kate merdeka nie x wujud pd mak aq sbb skang nie dnia pnuh rasuah...lam politik pown ade rasuah gak...ade ke org yg x besalah di msukkn dlm pnjare...
org yg x besalah knp x msukkn lak dlm pnjare??sbb ade pangkat ke???
hey org yg x besalah 2 pon ade pangkat gak...heysh aq pon x tau la...

Anonymous said...

mak aq lak kate merdeka nie x wujud pd mak aq sbb skang nie dnia pnuh rasuah...lam politik pown ade rasuah gak...ade ke org yg x besalah di msukkn dlm pnjare...
org yg besalah knp x msukkn lak dlm pnjare??sbb ade pangkat ke???
hey org yg x besalah 2 pon ade pangkat gak...heysh aq pon x tau la...