Wednesday, October 01, 2008

Hari Raya atau Hari-Hari Raya..

salam,

hari ini 1 syawal..semua umat islam menyambutnya dengan perasaan gembira dan bahgia..aku pun mengambil peluang untuk menziarahi adik aku yang tinggal di Mantin..ini pertami kali aku sampai ke daerah ini..dan pertama kali menggunakan highway LEKAS...rasa jauh sungguh perjalanan...dan yang menarik perhatian aku sepanjang perjalanan ini ada saja adegan dan gelagat manusia yang membuatkan penat mata aku memandu terhibur seketika...

aku tak tahu yang daerah ini mempunyai kawasana2 yang urban..ada kelab ekskusif..ada kelab golf,ada kolej ternama dan juga universiti....kagum aku sejenak..namun yang menariknya,aku terasa seperti berada di luar negara..ahaks!..kerana aku seperti dikelilingi umat manusia daripada Myanmar,Indon,Bangladesh,Vietnamdan macam2 lagi..

sepanjang perjalanankumpulan mereka ini memonopoli semua ruang..sampaikan aku tengok bas awam pun dah jadi macam bas diaorang..payah untuk aku kenal yang mana satu orang Mesia bila bas itu dan kereta aku berhenti di lampu merah..

cara diaorg menunggu bas dan juga lepak memang seperti negara diaorang...ada juga aku ternampak kelibat sekumpulan oang2 mereka yang sedang lepak ditepi jalan mungkin menunggu bas siap dengan kot,baju sleeve panjang ala2 seperti mahu ke ofis..hahahaa..kagum aku..

akhirnya aku sampai jugak di rumah adik aku...pertanyaan pertama aku pada nya...sekarang ni dah fasih berapa banyak bahasa asing?...tercengang adik aku...ahaks

3 comments:

Kakak Tiri said...

Pengotor! Mereka suka kunyah sirih dan meludah di merata kawasan.

Dah tak sanggup bersiar di kawasan MekD Jalan Silang. Tempat tu merupakan tempat dating dahulukala. Kenangan...

Selamat Hari Raya :)

Anonymous said...

X tau la apa nk jadi dgn negara Malaysia ni... X mustahil satu hari nanti orang asing akan menguasai negara kita...

Anonymous said...

Ala abg azrul skrg ni kat mane2 sume dimonopoli oleh bangsa2 asing.. kekadang tu naik takut nak kuar..tgk saje la kt klcc tu..dah mcm berada di negara asing lak..ahaks3