Tuesday, June 17, 2014

UMRAH..bhgn 2

masa berjalan begitu pantas..sedar tak sedar lagi seminggu aku akan ke tanah suci..persiapan satu persatu dilakukan...dan pastinya debaran di dada kian kencang...

tiap malam aku penuhi dengan menonton di youtube cara2 memakai ihram,tawaf dan pelbagai perkara yang berkaitan dengan umrah...juga aku bertanya dengan rakan2 yang telah sampai ke sana dan yang pastinya ramai yang akan memomok kan cerita yg 'kalut'..hehee..

-----------------------------------------------------------------------

hari yang dinanti tiba akhirnya...namun beberapa jam sebelum berjumpa dengan adik aku dan juga pihak agensi aku masih lagi ada recording yang perlu disiapkan...nak buat camner keje tetap kena selesai kan...selesai recording aku bergegas balik ke rumah....dan persiapan telah pun selesai..beg besar penuh dengan pakaian utk umrah dan juga backpack untuk ihram dan juga salinan jubah...

jam 10pm aku bertemu dengan adik aku Adibah dan juga jemaah yang lain..akhirnya berjumpa jugak dengan cikgu Najib yang mengendalikan pakej umrah aku...nama agensi Puji travel n tour...dr utara..

group aku seramai 45 orang..kebanyakan nya guru2 sekolah dan juga kakitangan kerajaan...alhamdulillah kehadiran aku sebenarnya telah diwar2kan semasa mereka menghadiri kursus umrah yg lalu...patutlah semua nya dah tahu aku akan join mereka...

sampai saja di KLIA agensi melakukan kerja mereka untuk check in bagasi...kami menaiki penerbangan emirates...terlupa pula nak bgtau yang penerbangan kami ialah pada jam 2pagi..dalam masa 1 jam selesai sudah urusan bagasi...semua bersalaman dengan keluarga masing2...setakat ini tiada masalah yang timbul alhamdulillah...

-------------------------------------------------------------------------

selepas itu kami terus menuju ke aerotrain untuk berlepas...semua teruja bercampur debaran terutama aku..namun aku merasa gembira kerana rata2 jemaah aku dari kalangan abng2 dan mereka sangat membantu..akhirnya kami menaiki penerbangan kami menuju ke Dubai untuk transit..dan dikhabarkan akan samapai ke Dubai dalam masa 5/6 jam penerbangan..

dalam flight A380 memang besar..ramai juga masa tu sebab kami menggunakan flight komersil jadi terpaksa bercampur dengan penumpang yang lain...tepat 2.15 pagi kami berlepas menuju ke Dubai..

dalam penerbangan aku cuba menenangkan fikiran dengan berzikir dan mengaji...dan dalam flight internasional ni cubaan nya memang banyak...stwewardess cun2 sebab emirate pekerjanya bercampur2..hehe..sabar je lah kan..sebab nak gi umrah bukannya nak gi cuti...kalu tak dah ngorat..hehehe...

dalam penerbangan kami ada 2 kali makan..supper and bfast...supper kami diberi roti mcm capati dan juga sayuran yang aku takpernah tengok..kesian pulak aku tengok makcik2 terkebil nak makan macamana...tapi lapar punya pasal aku tengok diaorg laju je makan...mengikut cara masing2..hehe

aku tak dapat nak tido lelap sangat...mungkin sebab teruja dengan perasaan nak ke tanah suci ataupun teruja sebab dapat naik international flight..hehe..dalam flight ada macam2 cerita yang ditayangkan..namun disebabkan nak jaga adab umrah seperti pesan cikgu najib aku terpaksa memilih cerita yang hendak di tonton..hehe..

sedar tak sedar akhirnya kami sampai ke dubai jam 5pagi waktu Dubai...sedangkan flight kami nak ke jeddah jam 630 pagi..kelam kabut juga..sampai saja kami di airport dubai memang kalut..mana nak kejar flight mana nak solat subuh...inilah pertama kali aku solat subuh di lobi airport..ramai juga masa tu dengan jemaah dari pakistan agaknya...kebetulan aku ada bawa sejadah kecil untuk solat...dan masalahnya pula bila nak amik wudhuk sebab toilet kecik dan penuh...jadi berebut pulak dengan jemaah yang lain...selesai solat tiba2 ada seorang pakistan ni nak pinjam sejadah aku sedangkan masa tu dah call untuk masuk...aku pun bagi dia pinjam dan aku terpaksa tunggu dia abis...berlari aku nak masuk...alhamdulillah sempat..

dari Dubai ke Jeddah lebih kurang penerbangan dalam masa 2jam...jadi memang teruja masa ni...dah terbayang2 masjidil nabawi dan masjidil haram...dan akhirnya kami sampai di jeddah...

sampai saja di jeddah kami menaiki bas panjang dari kapal nak ke airport..di jeddah king aziz international airport memang ad 2 bahgian...satu komplek untuk ketibaan komersil dan satu lagi hanya di buka semasa musim haji sahaja....

sampai di imigresen untuk cop pasport dan sebagainya maka bermula lah cerita yang selalu kita dengar pasal pak2 arab ni....ada yang kata mereka ni kurang ajar,berlagak dan sebagainya...memang ini aku akui sebab pak arab imigresen ni memang poyo....kaunter banyak tapi buka satu jer..pastu sorang je keje...jemaah kian ramai....tapi dia dengan selamba buat kerja pelan2...pastu ikut suka dia nak bersembang dengan orang lain ke nk ke toilet ke memang ikut suka dia...selang 10 min baru dibuka kaunter untuk jemaah perempuan pula...muka tak senyum langsung...untuk kaum lelaki memang kena letak 10 jari untuk diimbas...kena amik gambar..aku tak rasa pun sebab musabab kena amik gambar tu...

dah lepas imigresen tu kena tunggu bagasi lak...ada bangla yang dibayar untuk uruskan pasal bagasi...nampak tak bangla memang international mana2 dia ada..hehe...

semasa menunggu bagasi tu ada bangla approach aku sruh beli simkad arab..dia kata 30riyal tapi dalam ada 25riyal kredit..bley internet...aku pun beli lah..telco nya nama MOBILY...

selesai bagasi kami pun keluar tunggu jemaah yang lain pulak....dan cikgu najib kenalkan seorang contact nya yang bernama ABdullah lahir di kota mekah dan bapanya merupakan salah seorang tok guru dari pattani yang mengajar di masjidil haram di mekah...Abdullah ni boleh cakap melayu tapi loghat kelate...cakap arab jgn cerita lah kan..hehe..kami dibawa ke bas kami...pemandu nya seorang pakistan...kami pun menaiki bas menuju ke madinah dulu dan akan tinggal disana dalam masa 4 hari..perjalan ke madinah memakan masa dalam tempoh 8 jam dari jeddah..

dalam perjalanan memang nampak ketara kehidupan di jeddah yang pesat membangun..disini banyak rumah mewah dan kereta mewah..ada hummer limo..hehe..kaya diaorg ni...

pemandangan memang seperti yang kita selalu tengok dalam jejak rasul...di tepi jalan hanya ada pasir dan batu...highway nya lurus saja..memang bosan...dan sepanjang perjalanan cikgu najib buat tazkirah dan juga berzkir..debaran dihati semakin kencang dan terasa sayu juga aku sebab tanpa persiapan yang wajar dan juga perancangan yang ada aku tiba2 ada disini...dan berulang kali cikgu najib memberitahu bukan semua umat akan sampai ke tanah suci ini biar pun berjuta wang nya kalau tak dibuka hati dan juga ALLAH tak menjemput kita sebagai tetamu....cikgu najib pesan lagi agar semua jemaah merasa bersyukur kerana terpilih untuk menjadi tetamu ALLAH dan baitullah..

hati kecik aku mula merasa sayu kerana sepatutnya bapa aku yang ada di tempat aku...aku merasa sayu kerana siapalah aku untuk menjadi tetamu baitullah...air mata mula bergenang..namun aku tahan..kerana aku sangat2 terasa sayu..

perjalanan kami berhenti seketika di RnR highway...kata cikgu najib dia nak belanja mkn nasi arab.hehe..terbayang di kepala kami nasi arab dgn lauk kambing memang sedap..hehe..RnR disini bukan macm RnR kita..cantik dan canggih...disini jenis amik mudah...janji bisnes jalan..hehe..apa pun nasi arab disediakan..memang nasi arab ni macam padang pasir..hehe..nasi dan ayam sahaja..takde kuah..hahaha...semua memang tercekik ler kan...tapi apapun terima kasih cikgu najib...

ada banyak RnR yang ada di hway ni...ada yang cantik sangat siap ada burger king lagi dan ada yang macam ala kadar...aku tanya cikgu najib..dia kata sebab keraajan kat sini tidak mementingkan infrastruktur...kesian rakyat..tiba2 rasa beruntung pula jadi rakyat malaysia..hehe

lepas makan kami bergerak ke madinah...dah kenyang jadi masing2 tido dalam bas..sampai lah tiba2 cikgu najib bersuara bayar mahal2 tido apa..hehe...untuk pengetahuan semua cikgu najib ni memang kuat bergurau...hehe..cikgu le katakan...

akhirnya kami sampai di madinah...tapi sebelum tu terlupa pulak aku nak bgtau yang sebelum masuk ke madinah akan ternampak di atas2 bukit ada seperti pintu gerbang...tapi takde rumah dan apa2 pun...rupanya pintu gerbang itu adalah tanda aras kawasan tanah haram...bermaksud bila dh masuk tanah haram maka kita dilarang melakukan perkara2 yang mungkar..

kami pun sampai di hotel penginapan kami...alhamdulillah hotel kami memang cantik dan dekat dengan masjidil nabawi..sampai lebih kurang dekat jam 2petang kalu tak silap...dan aku ditempatkan dengan abg nuar dan 2 orang lagi iaitu anak sedara nya mae dan juga abg iparnya abg lan dr kuantan..tapi abg lan dan mae tak sampai lagi jadi kami stay 2 orang dlu..

sebelum masuk bilik cikgu najib bgtau yang sapa2 nak berehat dlu pi lah rehat..sebab jetlag kan..tapi aku ngan abg nuar ada misi..hehe...kami masuk letak beg pastu mandi terus ke masjidil nabawi sebab dh teruja sangat...sampai di masjid aku amat2 kagum...umat manusia memang ramai...apatah lagi yang berniaga di kaki masjid...abg nuar ajak aku untuk masuk ke raudah...sapa2 yang sampai ke masjid nabawi ni kalau tak solat di raudah memang satu kerugian....raudah inilah antara tempat yang paling mustajab doa diterima...di raudah ini lah tempat baginda SAW bersolat...di raudah inilah ditempat kan makan baginda dan sahabat dan di raudah inilah ada tiang mimbar yang menjadi tempat baginda beristirehat menangis kepada baginda tatkala baginda mahu menukar tiang mimbar yang baru...

memang ramai manusia yang hendak bersolat disini...namun aku dan abg nuar seperti diberikan keizinan untuk bersolat disini..kami dapat bersolat di raudah betul2 dihadapan mimbar baginda...masa bersolat memang terasa sebak..aku masih tidak percaya yang aku dapat menjejakkan kai aku disini dan juga bersolat di sini...tatkala berdoa di raudah semua wajah2 yang aku sayangi terbayang....terasa kerdilnya kita sebagai umat ALLAh yang selalu lalai dengan masa...

selesai solat aku dan abg nuar terus menuju ke makan baginda SAW..ramainya manusia hanya ALLAH saja yang tahu.masing2 berebut nak berada dekat dengan makam baginda...masa ini airmata memang berjurai2...aku dah tak rasa malu sebagai manusia...tapi aku merasa malu dengan ALLAh kerana aku sering lalai dan engkar dengan perintahnya...namun DIA maha pengasih..memberikan peluang kepada aku untuk menjadi tetamu nya...apapun inilah kenangan terindah dalam hidup aku..

memang betul kata sesiapa yang pernah sampai kesni..masjid nabi memang besar..pintu masuk berbelas kalu tak silap...kalu kit masuk pintu 1 iaitu pintu king fahd dan kita melawat makam nabi maka kita akan keluar ke pintu yang lain..iaitu dibahagian tepi masjid...memang kalu tak peka memang sesat..tapi alhamdulillah aku dan abg nuar siap tawaf masjid lagi masa sampai tu..hehe..

di luar masjid memang ramai yang lepak kerana keluasan kawasan nya yang besar..ada banyak lagi yang akn ku kongsi...tunggu insyaallah

bersambung........

kedai makan nasi arab di RnR

nasi arab ori

hotel aku di madinah

makam baginda SAW bersama sahabat

salah satu pintu yg terdapat di masjid nabi