Wednesday, February 01, 2012

antara glamour dan bakat..1

dalam melayari kehidupan sebagai seorang artis,adakalanya aku mengalami saat mewah dan biasa..saat suka dan duka sering saja menjadi permainan dunia artis..sememangnya niat atau cita-cita untuk menjadi artis bukanlah disimpan dalam diri aku ini bilamana aku mengenali orang-orang seni yang sering dilihat dan dibaca di dada-dada majalah..

aku mula menyanyi di khalayak manusia di usia 6 tahun..pada satu konsert aidilfitri di perumahan aku..diiringi live band dari kugiran bomba..lagu yang dinyanyikan pula ialah Alleycats..andainya aku pergi dulu..aku masih lagi ingat pertama kali menonton konsert Black dog Bone di dewan sri pinang pada usia aku 7 tahun...masih lagi terbayang saat aku balik dari sekolah dan melihat depan mata persembahan Shidee di stesen keretapi bukit mertajam pada usia 9tahun...menonton konsert Sudirman di tmn desa damai pada usia 10 tahun...dan mula bejalar bermain gitar pada usia 12tahun..

bila meningkat usia remaja aku mula mengikuti perkembangan muzik rock..aku mula berjinak-jinak menjaga jamming studio pada usia 13 tahun..balik dari sekolah terus ke jamming studio wat partime..belajar main drum,keyboard,bass di situ dengan abg2 TUDM yang datang practise disitu..pertama kali aku masuk contest juara kugiran di sebuah pawagam lama di bagan serai pada usia 16 tahun..aku menyanyi sambil main bass...kemudian buat opening act di pesta pulau pinang untuk band blackrose pada usia 17 tahun...

bila aku mula yakin yang bakat seni itu sememang nya ada di dalam darah aku...aku pun mula menyanyi secara solo...masa tu takde karaoke..semuanya pakai band..pertama kali masuk bakat rtm di penang..kena audition ngan kombo rtm..semuanya serba tak kena kerana 'otai2' yang ada dalam kombo itu tak pernah senyum...perkataan pertama yang ditanya sebelum menyanyi.."suara hang key apa"..andai kata jawapan nya tak tahu...disuruh balik..kemudian aku masuk pulak bintang rtm utara...aku dapat naib johan..kemudian masuk asia bagus 97..aku dapat finalist dan tempat ke 4..kemudian sinaran pasport tahun 98..jadi weekly winner dan sampai separuh akhir...

tunggu sambungan nya.....

2 comments:

Miqael Arshad said...

bro... apa kata hang buat cerpen or novel tentang kisah hidup hang yang mencabar tu... kongsi pengalaman di sini dan juga di dalam bentuk buku. Aku suke dengan cara penulisan hang ni bro az... (sekadar cadangan)

Unknown said...

hehe...insyaallah bro..