Monday, August 30, 2010

kemelut di muara kasih..!

salam..

mungkin ada yang tahu atau macam pernah dengar tajuk posting aku kali ini..ya memang betul lagu ziana zain..motif nya saja-saja jer..ahahaa..

sebenarnya aku ingin berkongsi pengalaman aku berkenaan dengan mesyuarat agung persatuan KARYAWAN Malaysia yang berlangsung di Finas pada tanggal 29hb ogos jam 3 petang.Pada mulanya semua dalam keadaan terkawal..berjumpa dan bertemu dengan ramai rakan2 artis baik yg lama mahupun yang baru..alhamdulillah kehadiran aku dikenali dikalangan artis2 veteran..amin..

namun semua itu hanya seketika,apabila peguam yang di lantik oleh mahkamah sebagai jawatankuasa pemerhati memulakan taklimat tentang perjalan AGM ada segelintir individu yang tidak berpuas hati dan cuba untuk menegakkan apa yang mereka rasa betul..namun semua itu pendapat peribadi..ada yang bersuara tentang keahlian,kenapa tidak mendapat surat tentang AGM yang diadakan secara bertulis sedangkan kebanyakkan ahli mendapat melalui kiriman SMS termasuk lah aku..

ada juga individu yang menghentam Fredie tentang kapasiti nya sebagai Presiden..namun peguam yang bertugas menjawab sebab itulah diadakan AGM ini atas perintah mahkamah dalam masa 60 hari..dan tarikh itu akan berakhir pada 2hb sept..

kemudian berlaku kekecohan bilamana pencabar jawatan Presiden iaitu Zaienal Abidin Omar mula bersuara..ada ahli yang menyokong beliau,ada yang tidak dan ada yang menyokong sebab tak mau Fredie terus sebagai presiden namun dari riak wajah mereka ini ada yang tidak berpendirian..

AGM masih tidak diteruskan lagi sebab ada isu bukan ahli masih berada di dalam auditorium..peguam sekali lagi mengingatkan kepada semua yang bukan ahli tolong keluar dari auditorium..namun ada lebih kurang 20 orang yang tidak kenali tidak mahu keluar dari situ..dan apabila ditanya mereka mengatakan yang mereka adalah ahli dibawah Zaienal..seingat akulah,aku tidak pernah bertemu ataupun mengenali mereka sebagai penggiat seni..dan ada dikalangan mereka yang bersuara,kenapa mereka tidak boleh menjadi ahli sedangkan mereka pencinta seni..haha..

ini silapnya..setahu aku,sesiapa yang hendak menjadi ahli karyawan wajiblah seseorang itu dikalangan penggiat seni,tak kira apa jenis bidang pun..tetapi perlu buktikan yang dia adalah penggiat seni..senang cerita kalau nk jadi ahli karyawan semua orang pernah tgk dia dalam tv ataupun memang dikenali ramai...berlainan dengan persatuan seniman..yang membuka keahlian dikalangan orang ramai,pencinta seni dalam kategori ahli bersekutu..

kemudian keadaan menjadi semakin kecoh bila ada individu yang mula bercerita tentang sejarah Karyawan..kemudian masuk bab melayu,bab kutuk mengutuk..dan yang paling aku rasa ralat semua ini berlaku di bulan ramadhan dan dituturkan oleh mereka yang berbangsa melayu dan islam..dan selepas Dato Aziz Sattar bercakap mereka mula provoke Fredie untuk minta maaf..ada seorang brader ni terus menekan dan provoke semua orang..terus menampar Fredie kemudian dicampur pula dengan 20 orang yang tidak dikenali tadi masuk campur dan berlaku tumbuk menumbuk antara kelompok Fredie dan Zaienal..adus!!..ini sudah lain cerita..

aku tidak belah mana2 pihak..sesiapa saja yang menjadi presiden dan boleh mengerakkan persatuan dengan aktiviti2 yang sihat aku sokong...tak kiralah dia itu melayu ke,cina,india,serani,jawa apa2 saja bangsa aku sokong...tapi bila dah jadi macamni bagaimana penggiat2 seni akan bersatu hati untuk mengerakkan objektif dan juga hala tuju insan seni...

kalau dalam AGM masih bergaduh bagaimana artis2 akan mendapat pembelaan dalam sebarang isu,keadilan dan juga maruah..!

ini kali pertama aku menghadiri AGM persatuan artis...dh banyak kali mendapat undangan aku tak pernah terlintas untuk menghadirinya namun kehadiran aku buat pertama kali ini membuka mata aku yang masih ada insan2 'kotor' dalam industri..bangunlah minda korang yang hendak menjadi Presiden ni..apa salahnya kalau AGM diteruskan..kalau tak puas hati masa percalonan sila lah kemukan..ini tidak macam budak2..

kesimpulannya ruginya aku jadi ahli seumur hidup Persatuan Karyawan Malaysia sebab ketua asyik berebut kuasa..!!

TEPUK DADA TANYA SELERA..!!

1 comment:

Aq Waeda,,, said...

hi azrul,,nice to meet u at blog,,
minat sgt kat kamu n along (cham) mse masuk rajalawak,,
btw,,,smoga berjaya!!