Thursday, June 24, 2010

tentang MARADONA...

selepas match Eng vs Slovenia berakhir aku terus terpaku depan tv menyaksikan program yang lain..macam biasa remote sentiasa di tangan memetik satu channel ke satu channel..sampailah aku berhenti menekan remote bila mata aku seakan-akan tak berkelip bila aku menjengah channel 131 astro citra..

kisah yang jarang diketahui iaitu tentang lagenda bolasepak siapa lagi kalau bukan Diego Armanda Maradona.. selepas aku menonton biografi maradona ini aku sememang nya salute padanya..bukan kerna kepakaran mengeleceknya,bukan kehandalan jaringan nya tetapi pengaruh,ideologi,prinsip,visi dan juga karisma nya sebagai seorang lagenda..

selepas kejadian 'hand of god' pada suku akhir world cup antara argentina vs england tahun 86,dia sememangnya di angkat dan dijulang seluruh dunia..bermula dari situlah dia menjadi 'TUHAN' di negara argentina...aku terpaku bilamana aku menyaksikan segelintir kelompok manusia disana yang menjadikan nya sebagai 'TUHAN'...ada anutan yang diberi nama MARADONA..ada gereja MARADONA..dan ada pengikut yang begitu ramai memujanya..hinggakan ada yang ingin berkahwin perlu menjaringkan gol terlebih dahulu di padang bersaksikan pengantin perempuan dan paderi sebelum bergelar suami isteri...

tidak pernah terlintas di fikiran aku sebagai manusia biasa yang ada seorang insan yang bernama MARADONA ini di angkat dan diiktiraf sebegitu rupa..itu satu hal,tapi yang paling menarik tentang maradona ialah prinsip dan ideologi nya. maradona sememangnya penyokong kuat CHE GUAVARA dan juga FIDEL CASTRO..baginya mereka ini pejuang bangsa..walaupun pada masa perang saudara antara argentina dan cuba dia tetap menyokong fidel castro..seluruh rakyat argentina ramai yang menyokong fidel castro rupanya...yang menariknya dia sanggup mati untuk fidel castro..

maradona menceritakan detik paling bermakna bila argentina memenangi piala dunia di mexico..selepas argentina menang dengan england,Prince charles telah mengarahkan FA england untuk mengaturkan pertemuan dengan maradona..di utuskan surat rasmi dari istana buckingham..di hantar jet diraja namun maradona menolah mentah2 pelawaan Prince Charles..kerana katanya tangan tuhan nya tidak layak untuk berjabat tangan dengan Prince Charles..katanya british sama dengan US yang ketika itu melakukan serangan ke atas Afganistan dan juga membuat sekatan ekonomi kepada cuba kerna kokain dan memeras masyarakat dunia dengan penguasaan minyak..bayangkan seorang pemain bolasepak membuat satu kenyataan yang begitu berani..

presiden bush semasa lawatan ke argentina pernah menyuarakan hasrat untuk bertemu dengan maradona namun pelawaan itu ditolaknya malah semasa perlawanan kelab lamanya Boca Juniors dia memakai tshirt "BUSH ARE TERRORIST" yang disiarkan secara langsung seluruh dunia...

bagaimana maradona didapati bersalah dengan penyalahgunaan dadah semasa world cup 90 di Itali?..maradona mendedahkan rahsia pakatan antara presiden itali ketika itu Giullani dan juga presiden FIFa sepp blatter.. semasa perlawanan separuh akhir antara argentina dan italy secara tiba-tiba pihak FIFA melakukan ujian doping..dalam ramai-ramai pemain cuma 2 orang sahaja yang diwajibkan untuk ujian ini iaitu maradona dan juga claudia caniggia..pada masa itu 2 pemain tersebut on form dan kemudiannya mereka didapati positif dadah..maradona mengakui yang dia mengambil pain killer dan aspirin namun dia tidak menyangka yang dia dan caniggia akan di gantung dari bermain pada separuh akhir menentang itali...akhirnya itali menjuarai world cup 90..

saat yang mengharukan apabila dia menceritakan saat dia bergelumang dengan dadah...atas kesilapan berkawan dia menjadi sahabat dadah...dia terlupa hari lahir 2 orang anak perempuan nya...hanya isteri nya yang menguruskan segalanya hinggalah dia koma bila denyutan jantung terhenti secara tiba-tiba...dan katanya tuhan tidak terus menarik nyawanya..dan dia dapat menikmati kehidupan normal bersama keluarganya dan terus berhenti dan menjauhi gejala dadah...

sebenar banyak perkara menarik yang ada dalam biografi maradona di astro citra..memang bagus program ini..bukan aku memuji sebab aku host untuk promo mustika tapi sememang nya ini satu kesempatan untuk berkongsi cerita seorang lagenda yang sememang nya menjadi idola setiap manusia yang tahu menendang bola!..

kalau kalian ada kesempatan..tengoklah di astro citra saluran 131...tak mahal pun cuma rm12.95..taip mustika-acc astro-send ke 32888..

hahahaha... congrate to astro citra..

3 comments:

Kotak Hati said...

suke bc artikel nii...=)
agak menarik n membantu sy..tq!

fatinmmj said...

waa, bst jugak kan..sbrnya..nk tau jgk..siapa sbrnya maradona ni..sbb tgk die..sbg jurulatih argentina sgt2 la..berkarisma..die..bkn sprti jurulatih pasukan yg lain..die nampak seprti luar biasa...lbh dri sbg jurulatih bola sepak, argentina..notwonder..yg messi tu..mcm byg2 die..=)

mayasara said...

ada fakta yang salah....1990 italy ke-3, juara germany, naib juara argentina....