Sunday, January 31, 2010

tak kan melayu hilang di dunia!!

Kebetulan aku berada di bumi melaka..bumi yang pernah menjadi tonggak ekonomi dunia..gah dimata pada suatu ketika namun rebah remput tanpa sembahan daulat diraja hingga kini..
Terdetik di hati aku bilamana sejarah kejatuhan itu berlaku tidak adakah seorang melayu pun bangkit untuk menyanggah penjajah??..sejarah menyatakan ada pahlawan terbilang yang menentang musuh namun bukan pada zaman feringghi..

Itulah nama hikayat..cerita yang dibawa dari generasi ke generasi..
Aku tergerak untuk mencari makam hang tuah agar semangat aku untuk menelaah kitab hikayat hang tuah akan bercambah dan menjadi kuat seteguh semangatnya 5 bersaudara tuah,jebat,kasturi,lekir dan lekiu..
Terus terang aku katakan inikah kali pertama aku menjejakkan kaki aku di makam hang tuah..

Kelu kesah mengelubungi jiwa
Membawa persoalan meruntun dikalbu..
Laksamana hang tuah tersohor jua
Bermula berabad kentalnya melayu

No comments: