Saturday, May 02, 2009

tatkala rakyat bersuara..

salam...

aku memang dah lama tidak bersama kelompok penyair,pencerita,penglipur dan seni sayembara...aku rasa saat itu perlu untuk aku 'menyucikan' minda aku dari cerita negatif suratkhabar 'lama'...aku perlu neutral kan kembali landas minda aku untuk terus berkarya..

lantas apabila aku sedang menilik blog tukartiub aku terpandang satu iklan yang mengatakan ada satu amanat penting yang akan di sampaikan oleh tokoh sasterawan negara Pak Samad..aku teruja kerna aku amat menyanjungi beliau..apatah lagi selepas beliau bersungguh-sungguh berjuang untuk memertabatkan ketuanan bahasa melayu di tanahair sendiri..

berlangsung di AIC..(kelab Anwar Ibrahim) di Petaling Jaya aku cuba mencari tempat itu..jumpa lokasinya dan terus masuk ke sana..

gelap tempatnya namun terang hati dan perasaan orang yang ada di gelanggang pentas 152 malam itu...

aku jadi lebih teruja bila bertemu kembali dengan rakan lama yang gagah berjuang demi prinsip..cikgu fendi,seorang pengiat teater,cikgu teknikal dan bapa kepada 2 cahayamata yang comel..aku jadi lebih 'masuk' dengan pentas 152 ini..

malam itu Pak Samad menyampaikan amanatnya..tentang perjuang beliau bersama-sama dengan rakan-rakan nya semasa era ASAS50..aku jadi sedih dan terharu dengan pakcik yang berusia 77 tahun ini..terus cekal dan terus kuat mengharungi gelombang 'komunis' baru..

malam itu pak samad ada nukilan baru...baca dan hayati...

No comments: