Sunday, March 08, 2009

kisah sebatang pokok..

dulu masa aku sekolah rendah cikgu selalu cerita..
asalnya nama negeri melaka terkisah dari sebuah pokok..
kagum aku..tapi tak pernah jumpa pokok tu..

di tempat kita banyak nama yang berkisah pada pokok..
di kedah ada pokok sena...di penang pun ada nama tempat di panggil pokok sena..
dulu kalau aku sakit mak bapak aku bawak pi klinik kat pokok sena..

kalau orang dulu-dulu cakap mesti berfalsafah..
POKOK nya mesti ada jiwa melayu..
orang india juga suka pokok..
kalau kenduri orang india mesti ada pokok kelapa..
orang cina pun suka pokok...tapi aku lupa nama pokok mereka..

sekarang ni pokok semakin popular..terutama di negeri 2 MB..
kat saner ada satu pokok..pokok diberi nama..pokok IPOH..
aku nak pergi saner nanti nak amik gambar pokok tu..
takut nanti pokok tu kena tebang..sebab langgar perintah negeri!!

No comments: