Saturday, November 15, 2008

perihalku...re-post

salam...

dalam kesejukan hujan yang menimpa bumi KL ketika ini,aku tak tahu nak buat aper..lalu terfikir pula untuk aku menyorot kembali titipan ku dalam blog..aku jadi kagum sendiri kerna aku bukan seorang yang berpelajaran tinggi juga bukan seorang sasterawan..tapi coretan aku kekadang kalu dilihat seperti cendekiawan..itu lah kelebihan blogs..kerna kita yang menjadi penulisnya,penerbit,editor,pembaca dan segalanya..

disini aku re-post kembali coretan yang aku buat tanggal 28 dec 2007...

banyak perkara yang bermain dikotak fikiran aku ketika ini...antara kemeriahan,kedurjanaan,ketakutan dan juga kesyukuran...semuanya berkaitan dengan kehidupan...semalam aku dikejutkan dengan kisah kedurjanaan...

kematian Benazir Bhutto mantan perdana menteri pakistan yang terbunuh angkara bangsa sendiri..angkara kekalutan politik dan juga yang penting sifat hasad dengki...hasilnya kematian seorang pemimpin yang berkaliber..wanita islam pertama yang memerintah kerajaan..semuanya berkaitan dengan prinsip..

aku punya prinsip,korang pun punya prinsip...namun adakah prinsip yang dipegang itu kelak akan menjadi tunjang perjalanan hidup kita?..mungkin ya dan mungkin tidak sama sekali..kerna manusia punya hati dan perasaan yang boleh berubah..kalau dulu pepatah pernah mengatakan rambut sama hitam hati lain2 tapi sekrang telah berubah sama sekali kerna rambut masing2 telah diwarnakan begitu juga dengan hati yang sedikit demi sedikit akan mempunyai pelbagai warna..

negara kita juga pernah bergoncang dengan masalah prinsip..ingat lagi 13 may,gelombang reformasi,kekalutan UMNO apabila di haramkan..ops lalang dan yang terkini ops parlimen..namun negara kita masih ada sopan santunnya..masih ada tatasusilanya walaupun kekadang ditiup angin malam yang membuat tulang dalam sedikit dingin...tapi roh hormat masih utuh..alhamdulillah...aku juga punya prinsip yang kuat...sering menjadi pemangkin buat aku...aku pernah melalui zaman susah dan itu yang menyebabkan prinsip aku kuat menunjang roh aku...aku tidak boleh hidup dengan orang yang berpura-pura berpegang kepada prinsip namun boleh bertukar mengikut sedap hati mereka..apa kejadahnya!!

apapun aku harap negara aku terus makmur walaupun banyak yang berperang dengan prinsip...kerna bagi aku negara yang maju mesti mempunyai semangat 'check & balance'..pembangkang kena kuat dan kerajaan kena teguh barulah negara kita disanjung dan dihormati..reform...back for good...

1 comment:

Anonymous said...

salam....
yes "pembangkang kene kuat & kerajaan kene teguh barulah negara kita disanjung & di hormati"...
hmmm ayat2 2 mmg mengagumkan...papepown all the best...be carefull...