Sunday, September 07, 2008

Pasar Ramadhan dulu dan Sekarang...

salam...

aku baru je balik dari pasar ramadhan dekat umah aku..memang ramai orang mengambil kesempatan...ada yang berniaga dan ada yang membeli..kesempatan yang diambil cuma satu iaitu membeli juadah untuk berbuka buat pembeli dan buat penjual pulak inilah peluang mereka membuat 'side income'..

teringat aku waktu aku kecil2 dulu mana ada pasar ramadhan yang komersial seperti sekarang ni..ada ler juga orang berjualbeli namun cuma tepi jalan je secara kecil-kecilan..terdetik juga dihati aku mungkin disebabkan budaya pasar ramadhan ini telah hilang budaya tukar-menukar kuih dikalangan tetangga..sebab semuanya beli ngam2 je kalau buat sendri mesti ada lebih sikit lebih tu boleh ler bagi tetangga merasa...

dulu dalam bulan ramadhan,mak aku selalu buat kuih muih ataupun masak lebih..dengan niat dibulan yang baik ini boleh lah dikongsi rezeki yang ada dan juga mengeratkan lagi silaturrahim yang telah terjalin...selalu yang jadi mangsa hantar kuih dalam keluarga aku mestilah aku sebab aku anak sulung..bab hantar-menghantar ni ok lagi tapi bila bab kena hantar rumah yang ada awek baik punyer mesti gelabah beb...hehehe...malu pun ada juga...tapi aku rasa budaya ni tak takder zaman sekarang...sebab semuanya bertukar kuih di pasar ramadhan...ahaks..

oraaitt...ke tak oraiitt?..

selamat berbuka...

6.37pm

4 comments:

A said...

Selamat Berpuasa...
Betul tu, dulu memang best, tp skrg ni mcm semua pentingkan dunia saja.... Ooo..Azrul ank sulung, patut sgt berdikari..:D

artsoul said...

ok what juak kuih,dpt tengok awek cun...bangga dgn awak sbb tlg mak jual kuih

hidayah said...

selamat berpuasa..
kat kawasan rumah saya ni alhamdulillah masih lagi mengekalkan tradisi dulu..
hampir setiap hari kami akan menukar2 juadah yang ada tak kiralah masakan sendiri ataupun yang di'tunjuk' di pasar ramadhan..hehe..

Anonymous said...

hmmm 2 larh...kat umh sy pown skali skala je 2ka2 mknn kekadang
2 mkn sndri nye larh...hmmm ank sulung rupenye...ptut larh nmpk mcm b'tanggungjawb je...keyh ar salam...